En lærer skal vel ikke bli sint?

Skjermbilde 2021-05-13 kl. 09.43.14

Da jeg jobbet som lærer i barneskolen hadde jeg mange utfordringer med bråk og utagering i løpet av en skoledag, og det skjedde dessverre ofte at jeg måtte telle til 10 – og gjerne enda lenger.

Det er også akkurat i disse situasjonene vi lærere og foreldre kan gjøre mest skade på et barn...

Dr. Hain Ginott (mannen som var inspirasjonen til bøkene ”How to talk so kids...”) spurte ca 500 lærere om de i løpet av lærerstudiet noen gang ble fortalt: ”Barn vil ofte irritere deg, terge deg og gjøre deg sint. Dette er hva du kan gjøre når du blir sint...”

Ingen av lærerne hadde fått slike instruksjoner.  (Det fikk forresten ikke jeg heller da jeg studerte pedagogikk for å bli lærer)

En av lærerne svarte: ”Det faktum at ingen anerkjente dette problemet fortalte oss en hel del. Det sa oss at en god lærer aldri blir sint”.

Dr. Ginott spurte deretter: ”Hvor mange av dere blir ikke sinna, minst en gang om dagen?”

Ingen rakk opp hånda. Alle kjente godt til sinne.

Det var derimot mange som tilstod at de hadde dårlig samvittighet når de ble sinte. Noen følte til og med at de ikke burde være lærere på grunn av det sinnet barnas handlinger provoserte frem i dem.


En opplyst lærer derimot, er ikke redd for sinnet sitt.

Hun har lært hvordan å uttrykke sinnet uten å gjøre skade.

Hun kan kunsten å uttrykke sinne uten å fornærme.

Til og med når hun blir provosert klarer hun å unngå å kalle barna fornærmende kallenavn.

Hun angriper ikke deres personlighet, forteller ikke hvem eller hva de ligner på eller hvor de kommer til å ende opp.


Når en opplyst lærer blir sint, forblir hun ekte. Hun beskriver hva hun ser, hva hun føler og hva hun forventer.

Hun angriper problemet, ikke personen.

Hun beskytter seg selv og eleven ved å bruke ”jeg” setninger.

”JEG er irritert – JEG er forferdet – JEG er rasende” er tryggere utsagn enn ”DU er en pest og en plage – se hva DU har gjort – DU er så dum – Hvem tror DU at DU er?”.  

Bruker vi foreldre denne taktikken også, slipper vi å være redde for at vi skader selvfølelsen til barna våre, eller ødelegger nærheten oss i mellom.



Når voksne er sinte, blir også barna ofte mer oppmerksomme.

Lærere og foreldre har derfor også en gylden mulighet til å utvide barnas ordforråd i slike øyeblikk. Lær deg fremmedord for sint, irritert, skuffet etc, og bruk dem. Det kan kanskje til og med hjelpe til med å få fokuset vekk fra situasjonen og i stedet over på et ord de ikke har hørt før.

Tenk, både avledning og opplæring – to fluer i samme smekk!


Jeg holder nå på med å lage en liste til meg selv over nyttige fremmedord for negative følelser som jeg skal lære meg.

I tillegg har jeg samlet meg et knippe med kraftuttrykk. Har allerede brukt ”Svarte, salte, svingende bananer! Jeg blir så eitrende sinna når jeg opplever så mye bråk!”.

Elevene sluttet å bråke og satt i stedet med store øyne og så rart på meg...  Seier!!


Hvis du har noen forslag til saftige uttrykk liggende, hadde jeg satt pris på om du vil dele med meg.

Håper dog virkelig at jeg ikke får bruk for altfor mange av dem fremover...

0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå. Bli den første til å legge igjen en kommentar!

Legg igjen en kommentar