Hvordan få barna i seng - og bli der

Ahhh .. sitter endelig i sofaen, har krøllet meg sammen i armkroken til mannen med bena høyt. Kjenningsmelodien til en spennende britisk krim høres fra TVen, og vi er klare for litt kveldskos. Så hører jeg det ... tripping av små føtter ut av senga – IGJEN. Selvfølgelig aldri uten en grunn.

"Jeg trenger bare noe å drikke"

"Jeg hørte en skummel lyd”

"Jeg vil bare gi deg enda en nattakos”

"Jeg er redd"

"Det er en flue på rommet mitt

- og slik fortsetter listen. Det er en kilde til frustrasjon for foreldre over hele verden. Hvorfor vil de absolutt utsette leggetiden så lenge som mulig, mens vi ville gjort alt for å få noen ekstra minutter på øyet?

Jeg har etterhvert lært noen triks for å få barna mine til å slå seg til ro om natten, for det meste gjennom prøving og feiling. Her et 3 måter jeg har forbedret ”kvaliteten” på barnas sovetid og min voksentid.
  1. Undervurder aldri kraften av rutiner. Jeg har full forståelse for at det finnes eksterne faktorer som kan påvirke rutinene i en husstand, som for eksempel sene arbeidskvelder, etter skole aktiviteter og barnepassordninger. Uansett, jo oftere du klarer å gjennomføre de samme aktivitetene før leggetid, desto raskere vil barna forstå at ”nå nærmer det seg sengetid”. Jeg vet at dette er temmelig innlysende, men å roe ned barna en god stund før leggetid er en måte å gi barna meldingen: det er på tide å bli søvnig. Når putekriger, løping og herjing, raskt blir etterfulgt av "nå er det leggetid”, er det nesten umulig for dem å slappe av. Derimot kveldsmat, et bad, etterfulgt av en historie, litt musikk eller en lignende kveldsrutine, utløser meldingen "nå roer vi ned" i hjernen.
 
  1. Vær forberedt på noen dager med smerte, for å nyte gevinsten i lang tid fremover. Med dette mener jeg at å ofre noen få kvelder av vår voksentid vil være verdt det når du har brutt vanen med den kontinuerlige ”ut av senga” rutinen. Forvent potensielle problemer (dvs. Tørst? Få en vannflaske. Toalett? Gå før du legger deg) og hold deg i nærheten for å berolige og samtidig sende meldingen - det finnes ingen unnskyldninger! Nå er det leggetid. Hvis det er underliggende problemer for deres manglende lyst til å sove, for eksempel stress eller angst, lytt til deres bekymringer og erkjenn deres følelser. Gi nyttig informasjon for å gi dem en rasjonell stemme i forhold til deres bekymringer (f.eks. monstre er kun i bøker og filmer. Monstre finnes ikke i virkeligheten). Vår fysiske tilstedeværelse er beroligende, men vi vil ikke at den skal bli en vane. Hold en avstand som lar dem vite at du er der, men ikke på deres kommando.
 
  1. Ros. Ofte fokuserer vi så mye på det negative ("de gjør det alltid .... HVER kveld står de opp ...") mens løsningen er ofte i det positive. Prøv å tenk på en positiv ting hver morgen, selv om det er vanskelig, ​​og beskriv det. "I går kveld ble du liggende i sengen din i 10 minutter etter at lyset ble slokket. Det er 5 minutter mer enn kvelden før! Jeg lurer på om du klarer å ligge i senga di enda lenger i kveld?"
Å gjøre ting morsomme, eller gjøre rutinene til en konkurranse, er mye mer engasjerende for barn enn at vi kjefter eller straffer. Problemet kan være at det krever litt av oss å komme på hva vi faktisk kan gjøre midt i kampens hete – eller fortrinnsvis før kampen starter. Ja, det er slitsomt når barna ikke vil legge seg eller ikke blir liggende etter å ha lagt seg. Og ja, det trengs litt innsats for å oppnå de resultatene vi ønsker. MEN vår tid og krefter er en god investering hvis det betyr at alle er roligere og lykkeligere og barna våre får en bedre kvalitet på søvnen sin.

De sier det tar 3 dager å bryte en vane. Hvis du ofte er frustrert over at barna dine stadig står opp av senga etter leggetid, tror jeg det er verdt et forsøk. Lykke til og sweet dreamzzzz ....

 

0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå. Bli den første til å legge igjen en kommentar!

Legg igjen en kommentar